نمای غربی اولین مجلس شورای ملی

تاریخچه اولین مجلس شورای ملی

کاخ بهارستان یا عمارت مجلس شورای ملی در تهران میدان بهارستان واقع است. این کاخ از نظر معماری مظهر سبک معماری محکم و استوار با ترکیبی از سنت و تجدد در ارگ حکومتی تهران بوده است‌. میرزا حسین‌خان سپهسالار قزوینی در سال ۱۲۸۹ قمری تصمیم به ساخت عمارت‌های بزرگ از جمله کاخ بهارستان در اراضی بهارستان گرفت. وی به فکر تغییر سیمای شهر تهران بود. مهمترین این ساختمان ها، عمارت بهارستان یا کاخ بهارستان محل زندگی سپهسالار بود .

بخشی از این ساختمان به موزه مجلس شورای اسلامی و بخشی دیگر به امور تشریفاتی و بخشی دیگر برای برگزاری همایش‌های مختلف اختصاص دارد. مجموعه زمین‌هایی که در نهایت سپهسالار برای ساخت مجموعه عمارت مورد نظر خویش در نظر گرفته بود وسعتی در حدود ۵۳ هزار متر مربع یعنی بیش از ۵ هکتار را شامل می‌شد .

بنای اولیه کاخ توسط میرزا مهدی خان شقاقی‌، ملقب به ممتحن الدوله‌ درسال ۱۲۹۸قمری‌ برای میرزا حسین خان مشیرالدوله‌ ملقب به سپهسالار نخست وزیر ناصرالدین شاه، ساخته شد. و درهمین عصر مسجد سپهسالار کمی پایین تر به دستور وی بنا گردید . در آخرین سال حکومت سلسله قاجار، یعنی درسال ۱۳۰۳خورشیدی‌ استاد جعفر خان معمار باشی نمای غربی ساختمان مجلس را با آجر به سبک باروک اجرا کرد . که تاریخ ذکر شده بر سردرب ایوان بیرونی مشخص است ..

مستندنگاری نمای ورودی اولین مجلس شورای ملی توسط اینجانب و دستیارانم در سال ۱۳۸۷ خورشیدی انجام پذیرفت . اینک قسمتی از نقشه های مستند نگاری مجلس ذکر شده را در ذیل مشاهده خواهید نمود .

مهدی صبور صادقزاده

 

نمای اصلی مجلس شورای ملی قدیم

نمای اصلی مجلس شورای ملی قدیم

 

مستند سازی نما و قسمتی از مجلس

مستند سازی نما و قسمتی از پلان مجلس

 

 

تصویر داخل ایوان اصی

تصویر داخل ایوان اصی

 

مستند نگاری داخل ایوان فوق

مستند نگاری داخل ایوان فوق

 

مستند نگاری زیبای یکی از سرستونها

مستند نگاری زیبای یکی از سرستونها

 

مستند نگاری منبت کاری درب ورودی

مستند نگاری منبت درب ورودی

 

 

 

تاریخ و گچبری گل و بوته بالای درب ورودی

تاریخ و گچبری گل و بوته بالای درب ورودی