نمای ورودی کاخ ملت

کاخ ملت

کاخ موزه ملت با حدود ۵۸۵۰ مترمربع بنا و دارا بودن چندین اتاق خواب ، نشیمن پذیرایی ، اتاق کار ، سالن امفی تئاتر ، و قسمتهای دیگر بزرگترین کاخ مجموعه سعدآباد به شمار می آید. به دلیل نمای سفید این ساختمان از آن تحت عنوان کاخ سفید نیز نام می برند طبق تحقیقات اینجانب که سی وسه سال در میراث فرهنگی کشور شاغل بوده ام ، جهت ایجاد و بهینه سازی کاخ سفید استادانی چون خرسندی ، لئون طاطاووسیان ، بوریس روسی و دیگران همت گماشتند . همچنین در بخش دکوراسیون و تزیینات داخلی بنا معمولا هنرمندان و اساتید ایرانی همچون: عبدالکریم شیخان، رضا ملائکه، حسین کاشی و غلامرضا پهلوان هنرنمایی کرده اند .

احداث ساختمان فوق در سال ۱۳۱۱ خورشیدی توسط رضا شاه آغاز گردیده و در سال ۱۳۱۵ خورشیدی به اتمام رسید . لیکن  در سال ۱۳۱۸ مورد بهره برداری قرار گرفت البته بهره برداری کامل آن در سال ۱۳۲۰ خورشیدی اتفاق افتاد . محمد رضا شاه بعد از سال۱۳۴۰ خورشیدی به کاخ نیاوران نقل مکان نموده و از کاخ سعدآباد به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده می کرده است .

تزئینات کاخ شامل نقاشی های نفیس شاهنامه بر روی دیواره های فوقانی ، گچبری های سقف طبقه همکف و … است که کار استادانی چون عبدالکریم شیخان، رضا ملائکه، حسین کاشی و غلامرضا پهلوان می باشد.

در فاصله سال های ۴۹-۱۳۴۵ خورشیدی ساختمان کاخ تعمیر و بازسازی شد و طراحان فرانسوی طبق سلیقه فرح دیبا تزیینات داخلی کاخ را تغییر دادند، از جمله : تبدیل گل خانه و زیرزمین به سالن سینما ، افتتاح  موزه اختصاصی فرح (فرح دیبا طبقه زیرین کاخ را به موزه اختصاصی خویش تبدیل نمود) ، ساخت انبار ظروف سلطنتی ، راه اندازی بخش رختشوی خانه در طبقه ی زیرین ساختمان ، ایجاد سالن امفی تئاتر، نصب آسانسور و تجهیز بنا  به سیستم های حرارتی- برودتی (فن کوئل)، نصب شیشه های  ضد گلوله در بخشی از پنجره های طبقه همکف جزو مواردی است که می توان از آنها یاد کرد. سال ۱۳۸۷ به دستور مدیر وقت سعدآباد (جناب آقای افشین کرمی) ، تندیس آرش کمانگیر این اسطوره ایرانی تهیه و در مقابل کاخ سفید نصب گردید .

اینجانب در طول سالهای ۱۳۸۷و ۱۳۸۸خورشیدی کاخ مذکور را با دقت بسیار بالا مستند نگاری نمودم که هم اکنون بخش کوچکی را که قسمتی از اطلاعات آن نیز حذف شده در اینجا به معرض دید هموطنان قرار می دهم .

مهدی صبور صادقزاده

 

نمای شرقی یا ورودی کاخ ملت

نمای شرقی یا ورودی کاخ ملت

 

 

نمای ورودی کاخ ملت

مستند سازی نمای ورودی کاخ ملت

 

 

 

 

نمای شمالی کاخ

مستند سازی نمای شمالی کاخ

 

 

 

نمونه گچبری ارزشمند گل و بوته سقف طبقه همکف کاخ ملت

مستند نگاری نمونه گچبری ارزشمند گل و بوته سقف طبقه همکف کاخ ملت

 

عکس گچبری

عکس گچبری

 

 

 

نمونه نرده های فرفورژه کاخ ملت

نمونه نرده های فرفورژه کاخ ملت

 

 

 

مستندنگاری چکمه های رضاشاه در بیرون کاخ ملت

مستندنگاری چکمه های رضاشاه در بیرون کاخ ملت

 

 

تندیس آرش کمانگیر مقابل کاخ ملت

تندیس آرش کمانگیر مقابل کاخ ملت