حسین منصوری فرزند خوانده فروغ

کاخ شمس یا موزه مردمشناسی سعدآباد

باغ سعدآباد با مساحتی در حدود هشتاد هکتار در دامنه رشته کوههای البرز و دره سرسبز دربند و شهرستان شمیرانات که امروزه به شهر تهران متصل شده است ، قرار دارد . این باغ در امتداد رودخانه دربند از شمال به جنوب کشیده شده است و قرارگیری کاخ های ییلاقی نیز اکثرا در کنار حاشیه رودخانه صورت گرفته و باغ را بصورت خطی درآورده است .

رودخانه دربند که از کوههای البرز سرچشمه می گیرد ، از پس قلعه وارد باغ میشود و از دیوار جنوبی آن خارج می شود . باغ سعدآباد از شرق به میدان جعفرآباد و خیابان دربند و از غرب به اسدآباد و کوههای کولکچال، از شمال به میدان دربند و از جنوب به ویلاهای نظامیه و میدان تجریش محدود می شود . مساحت کل این مجموعه حدود صد هکتار می باشد که ساختمانهایی بصورت کاخ و خدمات در آنجا بنا شده است که کاخ شمس نیز شامل آنها است .

کاخ شمس متعلق به خواهر محمد رضا شاه پهلوی بوده و ساختمان آن دارای دو طبقه و زیرزمین و مساحت کل و تقریبی ۲۳۵۰متر مربع می باشد . معماری کاخ الهام گرفته از معماری ساسانی و نیز سبک اروپایی می باشد که در سال ۱۳۱۴ خورشیدی آغاز و در سال ۱۳۱۸ به اتمام رسید .

پس از سقوط حکومت پهلوی کاخ فوق توسط میراث فرهنگی کشور  بصورت کاخ موزه مردم شناسی در آمده و لباسهای فرح پهلوی ، اشراف قاجار وغیره در آنجا به معرض نمایش عموم گذارده شد .

طی سالهای ۱۳۸۷ خورشیدی ساختمان کاخ شمس توسط اینجانب مستند سازی گردید که جا دارد از دوستانی که در اینجا بنده را یاری نمودند تشکر و قدردانی نمایم . اینک قسمت کوچکی از مستند سازی ذکر شده را به معرض دید شما بیننده گرامی قرار می دهم .

 

 

نمای شرقی کاخ

نمای شرقی کاخ

 

 

نمای-شرقی کاخ موزه

نمای شرقی کاخ موزه

 

 

 

نمای جنوبی کاخ شمس

نمای جنوبی کاخ شمس

 

 

 

نمای-جنوبی-کاخ

نمای جنوبی کاخ

 

 

 

 

 

مستند سازی یکی ازسرستونهای کاخ

مستند سازی یکی ازسرستونهای کاخ

 

 

 

یکی از نقش برجسته های گچی گل و بوته بالای درب و پنجره ها

یکی از نقش برجسته های گچی گل و بوته بالای درب و پنجره ها