جام-زرین-،-تپه-مارلیک-گیلان-هزارۀ-اول-پیش-از-میلاد-محا-نگهداری-موزۀ-ملی

ایند بی کش ایلامی

 ایند بی کش 

در دوره عیلام نوین هومبان نیکش اول ، شوتروک نهونته دوم ، هلو این شوشینگ ، کودور نهونته ، هومبان نیمن ، هومبان هلتش اول ، هومبان هلتش دوم ، اورتک ، هومبان این شوشینگ  ، تمریتو ، هومبان نیکش دوم  و ایند بی کش فرمانروایی کردند .

 

دستگیرۀ-مفرغی-پاتیل--حسنلو-آذربایجان-غربی۵۵۰تا-۱۱۵۰-ق.م

دستگیرۀ-مفرغی-پاتیل–حسنلو-آذربایجان-غربی۵۵۰تا-۱۱۵۰-ق.م

در فاصله سالهای ۶۵۲ تا ۶۴۸ ق.م جنگ داخلی میان آشور بانیپال وبرادرش شمش شوم اوکین پادشاه بابل در جریان بود .ایلام از این فرصت سود برده وهومبان نیکش دوم سپاهی را به جنگ آشور گسیل داشت . اما  در نزدیکی شهر بدره شکست خورد ودر اثر شورشی که به وقوع پیوست ، پادشاهی ایلام به تمریتو رسید « ۶۵۲ -۶۴۹ ق.م » اونیز با نبوبل شاماتی کلدانی هم پیمان شد. اما در شکستی دیگر وفرار از ایلام ایندبی بی یا ایند بی کش «۶۹۴ – ۶۴۸ق.م »به پادشاهی دست یافت . او نیز پس از گذشت یکسال بقتل رسید وهومبان هلتش سوم « ۶۴۸ -؟ق.م » جای او را گرفت . درسال ۶۴۷ ق.م نیروهای آشور به ایلام حمله کردند وهومبان هلتش از مدکتو به کوهستان گریخت و تمیریتو (تاماریتو) بار دیگر به تخت پادشاهی نشست .پس از بازگشت سپاه آشور، هومبان هلتش به مدکتو بازگشت .اما برای بار سوم مجبور به فرار شد وبه  دوراونتاش «چغازنبیل» پناه برد .آشوری ها در بازگشت از شرق خوزستان شوش راتصرف وآن را با خشونت بسیارغارت وویران کردند.آشوری ها این بار تصمیم گرفته بودند ایلام را از صفحه روزگار محو سازند.اما برغم این غارت و ویرا نگری ،بقایای دولت ایلامی همچنان به موجودیت خود ادامه داد.

هومبان هلتش سوم بار دیگر باز گشت و در مدکتو استقرار یافت ، اما پس از مدتی دستگیر و به دربار آشور منتقل شد .از این تاریخ به بعد منابع آشوری درباره ایلامی ها صحبتی به میان نیاورده اند. لیکن دومورد از شورش هایی که داریوش در نخستین سالهای پادشاهی خویش سرکوب کرد مربوط به تعداد اندک ایلامی ها بود .و اما از این تاریخ به بعد ، ایلام بصورت یک شهر بانام «هوج» درون پادشاهی هخامنشی قرار گرفت .

تاریخ ایلام : ماتیو ولفگانگ استولپر _  ترجمه شهرام جلیلیان

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *