محدوده قلمرو اتابکان لرکوچک

شرف الدین ابوبکر

اتابک شرف الدین ابوبکر

سکه عصر اتابکان کوچک

سکه عصر اتابکان کوچک

اتابک شرف الدین ابوبکر پس از قتل برادرش اتابک سیف الدین رستم ، متصدی حکومت لر کوچک شد . جلوس وی توأم با اوج گیری ستیزه های درون خانوادگی اتابکان بود ، که بلافاصله توطئه ای برای قتل وی تدارک دیده شد . همسر بدرالدین ، پسر شجاع الدین خورشید که توسط سیف الدین رستم بقتل رسیده بود ، به بهانۀ قدردانی از شرف الدین ، بخاطر قتل قاتل شوهرش ، جامی زهرآلود را به وی تعارف کرد . « حمدالله مستوفی ، برگزیده : ۵۵۴- بدلیسی : ۳۷» این زمان مادر حسام الدین خلیل بود که در بغداد اقامت داشت ، به احتمال توطئۀ وی برای قتل شرف الدین برنامه ای برای بازگرداندن حکومت به شاخۀ اصلی خاندان حکومتگر ( فرزندان شجاع الدین خورشید) بود . هرچند که در منتخب التواریخ معینی اشاره شده است ، این زن به دلیل علاقه ای که در خفا به سیف الدین رستم پیدا کرده بود ، انتقامجویی کرد . « منتخب التواریخ معینی : ۵۶» بدون شک در برنامه ریزی و اجرای این توطئۀ ناکام ، پسر دیگر زن بدرالدین ، یعنی امیرعلی ، که قبلاً سیف الدین رستم را به قصاص خون پدر کشته بود ، همکاری داشت .  زیرا بسرعت عزالدین گرشاسپ ، برادر شرف الدین که در اثر این اقدام به شدت بیمار شده بود ، او را به جرم قتل سیف الدین رستم بقتل رساند .  «حمدالله مستوفی ، تاریخ گزیده :۵۵۴» این امر خود حکایت از پیشدستی عزالدین گرشاسپ برای آماده سازی زمینۀ خانوادگی برای جانشینی برادر بیمارش بود . قتل امیرعلی ، مدعی مطرحی را از برابر وی بر می داشت .

اتابک شرف الدین اندکی بهبودی خود را باز یافت . هنگامی که وی برای شکار بیرون رفته بود ، عزالدین گرشاسپ توانسته بود امیرعلی را بقتل برساند . اتهامی که شرف الدین به وی اعلام کرد ، به نوعی تأکید برحق شاخۀ حکومتگر نورالدین محمد بود . وی به مقتول تذکر داده بود که حق دخالت در دعوای خانوادگی میان دو برادر را نداشته است . « حمدالله مستوفی ، برگزیده : ۵۵۴» بیماری شرف الدین و اخباری دال بر تصفیه درون خانوادگی ، که به بغداد می رسید ، زمینه های دخالت بر امور داخلی لر کوچک را بوجود می آورد . حسام الدین خلیل پسر ارشد بدرالدین خورشید ، که در دربار خلیفه پرورش یافته بود ، به بهانۀ دیدار از شرف الدین بیمار عازم لرستان شد . اما خبر سفر وی در دربار اتابک شرف الدین با استقبال مواجه نشد . از این رو بدستور اتابک توطئه ای غافلگیرانه علیه وی طراحی شد ، تا به تنهایی دستگیر و بقتل برسد . اما پس از آنکه حسام الدین تنها به عیادت شرف الدین رفت ، توطئه گران اقدامی برای قتل وی بعمل نیاوردند . بعدها آنان در پاسخ بازخواست شرف الدین علت را چنین بیان کردند که به نظر آنان از یک سو امیدی به بهبودی وی با آن بیماری مهلک ندارند . از این رو مصلحت دانستند که بقتل وی اقدام نکنند . « حمدالله مشتوفی ، برگزیده : ۵۵۴ ، ۵۵۵ – منتخب التواریخ معینی : ۵۷»

پرچم-اتابکان-لر-کوچک

پرچم-اتابکان-لر-کوچک

بدون تردید اجرای توطئۀ مزبور ، مدت ها قبل از آنکه در جلسه عیادت حسام الدین از شرف الدین منتفی شود ، با تردید عاملان امر مواجه شده بود . زیرا کسانی که بنا بود برنامۀ قتل را اجرا کنند ، خود در باب مسائل سیاسی و حکومتی اتابکان صاحب نظر بودند . اگر بجای آنان غلامان و سربازان معمولی مجری این طرح شده بودند ، بدون تردید نتیجۀ کار متفاوت می شد . شرف الدین سعی کرد حسام الدین را با روشهای دیگری بقتل برساند اما موفق نشد . حسام الدین نیز ترجیح داد از لرستان به بغداد بازگردد . اندکی بعد شرف الدین فوت کرد . « حمدالله مستوفی ، برگزیده : ۵۵۵ – بدلیسی :۳۷ ، ۳۸» متأسفانه تاریخ مرگ اتابک شرف الدین در جایی به ثبت نرسیده است .

در دورۀ جانشینی شرف الدین ابوبکر وابستگی خانوادگی (ملکه خاتون) همسر اتابک به شهاب الدین شاه دیده می شود ، می توان از وجود روابط حسنۀ حکمران نواحی کردستان و همدان با اتابک لر کوچک سخن گفت . این وضعیت به منزلۀ اتحاد اتابک شرف الدین با گروه امرای هوادار خلیفه عباسی در برابر سایر امرایی است که در این ایام مشکلاتی با خلفای عباسی داشتند .

 

 

منابع :

منتخب التواریخ معینی ، منسوب به معین الدین نطنزی ، به اهتمام ژان اوبن ، تهران ۱۳۶۳ شمسی

حمدالله مستوفی ، تاریخ گزیده ، به اهتمام دکتر عبدالحسین نوایی ، تهران ، ۱۳۶۳ شمسی

بدلیسی ، شرف خان ، شرفنامه ، به اهتمام ولادیمیر ولییا منیوف زرنوف ، تهران ، ۱۳۷۷ شمسی

خلاصه شدۀ مبحث اتابکان لر ، تاریخ جامع ایران ، جلدنهم ، شهرام یوسفی فر

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *