سکه-قراختائیان-کرمان

قطب الدین محمد قراختایی بار دوم

قطب الدین محمد قراختایی    سلطان قطب الدین ابوالفتح محمد (باردوم حکومت)

همانطوری که قبلاً مشروح آن گذشت ، قطب الدین با گرفتن موافقت منگوقاآن حکومت کرمان را برای بار دوم بدست گرفت و رکن الدین را بقتل رساند . وی در سال ۶۵۰ ه.ق پس از هفده سال ، بار دیگر حکومت کرمان را به دست گرفت . و بیدرنگ فرمان داد تا اموال رکن الدین را مصادره کنند . اما خانوادۀ رکن الدین به خدمت وی رفتند و ملازم او شدند . سپس فخرالدین ختنی وزیر رکن الدین ، را زندانی و شکنجه کرد تا سرانجام درگذشت . همسر قطب الدین ، ترکان خاتون ، با نظر صائب خود وی را در امور حکومت یاری می داد و مردم از حکومت وی راضی بودند . اما در عین حال ، سیاست قطب الدین نسبت به خلافکاران ، مهیب بود و مجازات رایج او زدن ۱۰۰ یا ۲۰۰ چوب بود ، چنانکه در حدود ۱۰۰ نفر در زیر ضربات همین چوبها کشته شدند .

ایوان-بجا-مانده-از-قبه-سبز-آرامگاه قراختائیانکه--به-دستور-براق-حاجب-مؤسس-قراختائیان-کرمان-ساخته-شد

ایوان-بجا-مانده-از-قبه-سبز-آرامگاه قراختائیانکه–به-دستور-براق-حاجب-مؤسس-قراختائیان-کرمان-ساخته-شد

قطب الدین محمد قراختایی چندین بار به حضور هلاکوخان مغول نیز رسید . از جمله ، درسال ۶۵۴ ه.ق در قهستان به نزد وی رفت ؛ مشروط براینکه چندی بعد با سپاهیانش به همراه هلاکوخان به سوی بغداد برود . اما قطب الدین در سال ۶۵۶ ه.ق ، به هنگام شکار در کوه جوپار ، در اثر ضربۀ شاخ گوسفندی کشته شد . مدت حکومت او برای بار دوم حدود شش سال بود (۶۵۶ تا۶۵۰ ه.ق)

«جوینی ، تاریخ جهانگشای ، جلد دوم : ص۲۱۵ تا۲۱۸ – وزیری ، تاریخ کرمان : ص۳۴۶ تا۳۵۰– منشی کرمانی ، سمط  العلی ، للحضره العلیا ، ص ۳۱تا۳۷- مستوفی ، تاریخ گزیده : ص۵۳۱ تا۵۳۰»

کاسۀ-سفالی---زرین-فام---محل-کشف-،-گرگان---سدۀ-هفتم-ه-ق

کاسۀ-سفالی—زرین-فام—محل-کشف-،-گرگان—سدۀ-هفتم-ه-ق

 

منابع :

دکتر میترا مهرآبادی ، تاریخ سلسله های محلی ایران ، دنیای کتاب ، ۱۳۸۷ شمسی

گردآوری و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *