قلعه-مارکوه یکی از قلاع پادوسپانیان عکس از گوگل

ملک کاوس یکم

ملک کاوس یکم (حکومت از سال ۸۵۷ الی ۸۷۱ه.ق)(گاوباریان پادوسپانی شاخه نور)

در اوایل فرمانروایی ملک کاوس یکم در سال هشتصد و پنجاه و هشت هجری قمری که میان او و برادرش اختلاف واقع شد سلطان محمد گیلانی موقع را مغتنم شمرده سید روح الدین موسی را با تحف و هدایا نزد جهانشاه قراقویونلو فرستاد . جهانشاه از سید مذکور احوال طالقان را پرسید و سید از خرابی آن شمه ای بر زبان راند جهانشاه با بذل عنایت خسروانه قلعۀ فالیس را با تمامی طالقان رجوع به حضرت سلطان محمد فرمودند و حکم همایون در آن باب موشح به توشیح رفیع گشت و سیادت مآبی معزی الیه را با آن حکم روان ساختند و به انواع ، عنایات پادشاهانه فرمودند . ملوک (فرزندان ملک کیومرث) چون چنان عنایت را مشاهده می کردند مجال سخن گفتن نداشتند .

ملک بهمن که از سال هشتصد و پنجاه و شش از طرف ملک کیومرث صاحب طالقان بود به دیوان جهانشاه حاضر و مدعی شد که اگر برادرانش به اختلاف پیوسته و در نگاهداری ملک قصور می ورزند ، دلیلی نخواهد بود که طالقان از او باز پس گرفته شود و از برادران خود تشنیع کرد و از تصرف طالقان و رجوع به حضرت سلطانی (سید محمد گیلانی) اظهار ملال نمود . او را مقید ساخته به جزیره ای از جزایر عراق عرب فرستادند و مدتی آنجا دربند بود . کاووس در سال ۸۵۸ ه.ق با برادرش اسکندر به جنگ پرداخت که در نهایت ملک پادوسپانیان به دو قسمت بین اسکندر و کاوس تقسیم گردید و پادوسپانیان به دوشعبه نور و کجور تجزیه شدند . « گاوباریان پادوسپانی ، سنگسری ، ص۱۴۲ و ۱۴۳»

قلمرو سلسله پادوسپانیان

قلمرو سلسله پادوسپانیان

در کتاب تاریخ مازندران و فرمانروایان آن اثر هول. رابینو ترجمۀ دکتر باقر امیر خانی درباب کاوس بن کیومرث می گوید :

پس از مرگ ملک کیومرث ، کاوس که ارشد اولاد بازماندۀ وی بود حکومت را بدست گرفت . چون او مردی خشن بود رعایایش از وی متنفر شده و بسوی برادرش اسکندر که اخلاقی ملایم داشت دست اطاعت دراز کردند . پس از منازعات و نبردهائی عظیم و با مداخله فرمانروایان مازندران و گیلان (بیاپیشی ها) دو برابر در تقسیم متصرفات خود موافقت کردند . نور و ناتل رستاق واقع در جلگۀ رستمدار و قلعۀ لواسان در دست کاوس و قلعۀ کجور و قلعۀ کهرود و لاریجان و پشتکوه و اری قصران و قلعۀ مُسکین و نواحی مجاور ساوجبلاغ در دست اسکندر باقی ماند . بدین نحو این دو برادر مؤسس سلسله های بنی کاوس یا فرمانروایان نور و بنی اسکندر یا فرمانروایان کجور شدند . کاوس در چهاردهم شوال سال ۸۷۱ ه.ق درگذشت . وی یکی از دختران سید قوام الدین آملی را به زنی گرفته بود . پسرانش عبارت بودند از : ۱- جهانگیر ۲- اسکندر ۳- کیخسرو که به سال ۸۷۱ زنده بود ۴- شاهرخ که در بیست و هفت ذیحجه سال ۸۷۱ ه.ق به قتل رسید . «ظهیر خلاضه صفحات ۱۳۰ تا ۵۳۵و ظهیر گیلانی ، صفحات ۱۴۷ ، ۲۷۶ ، ۲۶۷ تا ۳۱۱ ، و اسکندر ص۳۴۱»« تاریخ مازندران و فرمانروایان آن اثر هول. رابینو ترجمۀ دکتر باقر امیر ، ص۳۸۴ و ۳۸۵»

 

منابع :

گاوباریان پادوسپانی ، از ۲۲ تا ۱۰۰۶ هجری قمری ، از چراغعلی اعظمی سنگسری ، ثبت در کتابخانه ملی ، ۱۳۵۴ خورشیدی

تاریخ مازندران و فرمانروایان آن اثر هول. رابینو ترجمۀ دکتر باقر امیر خانی، نشریه دانشکدۀ ادبیات تبریز

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *