روستای-باشتین

امیر وجیه الدین مسعود

امیر وجیه الدین مسعود

محدوده قلمرو سربداران

محدوده قلمرو سربداران

امیر وجیه الدین مسعود پس از در گیری با برادرش  عبدالرزاق و کشته شدن وی جانشینش گردید . او مردی شجاع بود و چون به حکومت سربداران رسید ، اندیشید که اساس و سندی باید که قضیه حکومت را استحکام بخشد لذا درصدد برآمد که شیخ حسن جوری را که خلیفۀ شیخ خلیفه بود و مریدان و معتقدان بسیاری در آن ولایت داشت ، از حبس آزاد کرده  ، وی را مقتدای خویش سازد و خود به امور سپاه و لشکر بپردازد . بنابراین با چندین تن از یاران ورزیدۀ خود به حصار یارز رفته و شیخ حسن را ازاد ساخت و شیخ نیز با امیر به سبزوار آمد . جماعت مریدان شیخ حسن ، که آنها را شیخیان و دراویش و کولکان هم می خواندند ، به یکباره از گوشه ها بیرون آمدتد و مردم اطراف نیز به آنها گرویدند و چون قوی گشتند ، رو به نیشابور نهاده و آنجا را متصرف شدند . سپاهیان طغاتیمور که در نواحی ابهر در حال جنگ با امیراشرف چوپان بودند ، موفق به دفع آنها نشدند و سربداران درآنجا قدرتمند گردیدند .

قلعه-باشتین-قدمت-سربداران-عکس-از-سایت-اسرار-نامه

قلعه-باشتین-قدمت-سربداران-عکس-از-سایت-اسرار-نامه

در آنزمان محمد بیگ پسر ارغونشاه در مشهد و طوس بود . وی عده ای را به جهت دفع این شورش به آنجا گسیل داشت اما آنها در عرض چند روز شکست خورده و مراجعت نمودند . امیر محمد بیگ  پیکی را به نزد شیخ حسن جوری فرستاد با این مضمون که صلاح نیست مردی چون او که زاهد و درویش خدا است درصدد خون و خونریزی برآید و شیخ حسن نیز ماجرای خود از ابتدا تا آنزمان را برایش نوشته و ارسال کرد .

در این مدت امیر وجیه الدین مسعود و شیخ حسن کل نواحی نیشابور و سبزوار را تسخیر نمودند . افراد زیادی مردان سلحشور گرد آنها جمع شدند و ادعای حکومت کرده و ایادی ارغونشاه را از آن منطقه خارج ساختند .

بازسازی-قیام-سربداران-در-یکی-از-میادین-سبزوارعکس-از-ایسنا

بازسازی-قیام-سربداران-در-یکی-از-میادین-سبزوارعکس-از-ایسنا

 

منابع:

چکیده ای از کتاب تاریخ جامع  ایران جلد دهم

تحقیق و پژوهش  : مهدی صبور صادقزاده

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *