قدیمیترین باقیمانده جسمانی مکشوفه از ایران

قدیمیترین باقیمانده جسمانی مکشوفه از ایران

باید با صراحت اذعان کرد که به علت فقدان مطالعات بازیافته های موجود در مقایسه بامناطق دیگر(اروپا و خاور میانه)کمیت چندانی ندارد در حال حاضر تنها غار شانیدارshanidar است که قدیمیترین اسکلت های فلات ایران را ارائه کرده است .

خراشنده پادگانه رودخانه و رجوی چای آذربایجان شرقی پارینه سنگی میانی محل نگهداری وآرشیو موزۀ ملی ایران

خراشنده پادگانه رودخانه و رجوی چای آذربایجان شرقی پارینه سنگی میانی محل نگهداری و آرشیو موزۀ ملی ایران

این غار که در کوههای برادوست (زاگرس شمالی ) واقع است . درسال ۱۹۵۱میلادی توسط یک ذوج باستانشناس _انسان شناس آمریکایی مورد کاوش قرار گرفت .دراین کاوش ها بود که جالبترین اسکلت های نئاندرتال درخاورمیانه بدست آمد ۹ اسکلت از عمق ۸ متری رسوبات باستانی غار کشف شد که به طول بسیار دقیق توسط دکتر ترینکاوس درسال ۱۹۸۳مورد مطالعه قرار گرفتند که همه این اسکلت ها به دوره پارینه سنگی میانه تعلق دارند وقدمت آنها بین۴۵تا۶۰هزارسال پیش تعیین شده است .(نک:هول۲۰۰۸) شباهت  این اسکلت ها به انسان امروزی بسیار زیاد است ، خصوصاً شباهت اندام های فوقانی آنها ، بطوری که به نظر پیوتو (۱۹۹۱ میلادی ) این تشابه بخصوص در ناحیۀ دستها ، استخوانهای کتف ، بازو و انگشتان شکل بارزتری به خود گرفته است که البته این بدین معنی نیست که تفاوتهای جزئی وجود ندارد . (استوارت ۱۹۵۹ -۴۷۳، ۴۸۰)

منابع :

 

کتاب تاریخ جامع ایران جلد اول ، ص ۱۰ ، جلال الدین رفیع فر، ۱۳۷۴، مجموعه مقالات نخستین سمپوزیوم بین المللی کواترنر ، به کوشش فرخ برزگر ، تهران قدیمیترین باقیمانده جسمانی مکشوفه از ایران

پژوهش وتحقیق : مهدی صبور صادقزاده

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *