سکه-مسین-اتابکان-فارس--کتابخانه-موزه-ملک

 طغرل بن سنقر

قطب الدین طغرل بن سنقر  حکومت   ۵۹۱ الی ۵۹۹ ه.ق

تکله بن زنگی پس از بیست سال پادشاهی در سال ۵۹۱ ه.ق درگذشت . « وصاف :۸۵- بناکتی : ۲۳۳» اما حمدالله مستوفی و یحیی بن عبدالطیف قزوینی و غفاری وفات وی را درسال ۵۹۰ ه.ق گزارش کرده اند .   «حمدالله مستوفی : ۵۰۴ – قزوینی ، یحیی ۱۹۵»

طغرل بن سنقر پس از اتابک تکله ، به روایت برخی مورخان حکومت فارس را دردست گرفت . اما مندرجات کتب تاریخی ، دربارۀ حوادث دورۀ حکومت او تناقض بسیار دارد . چنانکه در گزارش دوران تکله اشاره شد برخی براین عقیده اند که وی در شورش دوم بر ضد تکله بدست او اسیر و مقتول شده است . اگر این روایت را صحیح بدانیم معلوم نیست چگونه بعد از وی به پادشاهی رسیده است . اما گزارش بیشتر مورخان براین است که طغرل مدت ۹سال تا ۵۹۹ ه.ق حکومت کرده و در این مدت پیوسته با پسر عمویش سعدبن زنگی در کشاکش و جدال بوده ، به گونه ای که فارس بر اثر این نبردهای خانوادگی بکلی ویران گردید . «حمدالله مستوفی :۵۰۴- اقبال آشتیانی : ۳۸۲، ۳۸۳» و طغرل هم در همین منازعات بدست سعدبن زنگی مقتول گردید . «وصاف : ۸۷- حمدالله مستوفی : ۵۰۴»

تصویرباقیمانده قسمتی ازپایتخت-اتبکان-فارس--عکس-از-سایت-گردشگری-مارکوپولو

تصویرباقیمانده قسمتی ازپایتخت-اتبکان-فارس–عکس-از-سایت-گردشگری-مارکوپولو

میرخواند و خواندمیر گفته اند که طغرل مدتی حکومت کرده و شاهی نیرومند و هنرپرور بوده ، لیکن به عقیدۀ آنان وی بدست تکله و در همان عصر او از میان برداشته شده است . « میرخواند : ۶۰۸- خواند میر ، تاریخ حبیب السیر : ۵۶۰- اقبال آشتیانی :۳۸۲» احتمال دیگر آن است که طغرل در سالهایی که تکله دور از شیراز بسر می برده ، بر فارس حکومت کرده است . درعصر وی کرمان دستخوش ناآرامی و محل منازعات قطب الدین مبارز شبانکاره ای با مهاجمان غز بود .

 

 

منابع :

خلاصۀ مبحث طغرل بن سنقر از تاریخ جامع ایران جلد نهم :  ۷۴، ۷۳ سید علی آل داوود

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *