دستگیرۀ-مفرغی-پاتیل-حسنلو-آذربایجان-غربی۵۵۰تا-۱۱۵۰-ق

هومبان این شوشینگ

 هومبان این شوشینگ

در دوره عیلام نوین هومبان نیکش اول ، شوتروک نهونته دوم ، هلو این شوشینگ ، کودور نهونته ، هومبان نیمن ، هومبان هلتش اول ، هومبان هاتش دوم ، اورتک ، هومبان این شوشینگ  ، تمریتو ، هومبان نیکش دوم  و ایند بی کش فرماندوایی کردند .

تپتی هومبان این شوشینک یکی از پسران شیلک این شوشینک دوم که نام او در متون آشوری تاومان یا ته اومان آمده است بعد از اورتک به پادشاهی ایلام رسید .

تپتی هومبان برای استحکام موقعیت خود کلیه مدعیان سلطنت را کشتار کرد .لذا سه تن از پسران اورتک به دربار آشور پناهنده شدند  « پیپ کورن ۱۹۳۳ : ۶۰، ذ۷۴، ۹۹ – میلارد ۱۹۶۴ : ۱۵»

جام-زرین---محل-کشف-کلاردشت-مازندران نیمه خست هزاره اول پیش از میلاد-.

جام زرین محل کشف کلاردشت مازندران نیمه خست هزاره اول پیش از میلاد

درزمان  پادشاهی او ایلامی ها ده سال را با آرامش گذراندند .از ظواهر امور بنظر می رسد که او به موضع داخلی حکومت بابل توجهی نداشته است .در سال۶۵۳ ق.م آشور بانیپال به ایلام لشکر کشید و شهر« در »را بتصرف در آورد . آنگاه جنک میان سپاه آشور و ایلامی ها در کناره رودخانه اولای (کارون) در گرفت . که در این جنگ آشور بانیپال مدعی است که پیروز شده است . شوشینگ در این جنگ بقتل رسید . آشور بانیپال گفته است که پس از پیروزی بر ایلام  یکی از فرزندان پناهنده اورتک بنام هومبان نیکش دوم را به حکومت مدکتو و فرزند دیگر تمرتیو رابه فرمانروایی هید لو منصوب کرده است .  «پیپ کورن ۱۹۳۳ : ۶۰، ۷۰ ،۷۲ – استرک ۱۹۱۶: ۳۲۴»  مدارک دیگری در دست است که نشان میدهد حکومت شوش در این زمان در دست  است همیتی این شوشینگ فرزند هوتران تپتی بوده است. « ۱۹۳۶ : ۱۹۰ – هیتنس ۱۹۶۳ :۱۳»

جام زرین تپه مارلیک گیلان هزارۀ اول پیش از میلاد محل نگهداری موزۀ ملی

جام زرین تپه مارلیک گیلان هزارۀ اول پیش از میلاد محل نگهداری موزۀ ملی

 

تاریخ ایلام : ماتیو ولفگانگ استولپر _  ترجمه شهرام جلیلیان  (درمبحث هومبان این شوشینگ

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *