سرتبر مفرغین با نقش کماندار عصر مفرغ ۱۲۰۰ تا۱۰۰۰ق.م

عصر برنز در ایران

عصر برنز در ایران

مفرغ لرستان عصر مفرغ آرشیو موزه رضاعباسی

مفرغ لرستان عصر مفرغ آرشیو موزه رضاعباسی

آرتور پوپ ایران شناس آمریکایی ، دوران کهن در فلات ایران را به صورت  زیر طبقه بندی نموده است .

— عصرحجر   ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال ق.م

— عصر مس در ایران ۳۵۰۰ تا۲۵۰۰ سال ق.م

— عصر برنز در ایران ۲۵۰۰ تا ۱۵۰۰سال ق.م

— عصر آهن در ایران ۱۵۰۰ تا ۵۵۰ سال  ق.م

بررسی های باستانشناسی نشان می دهد ، فلات ایران بدلیل موقعیت مطلوب جغرافیایی و شرایط اقلیمی ، از دوران باستان دارای استقرار بوده است . این موقعیت موجب شده تا این منطقه بعنوان پل ارتباطی شرق و غرب در مسیر مهاجرت اقوام مختلف قرار گیرد . حضور اقوام گوتی ، کاسی ، اورارتویی ، لولویی و …. که نقش مؤثری در فرایند ، توسعه و ایجاد فرهنگ های ایرانی ادوار پیش از اسلام ایران داشته اند ؛ لذا مطالعۀ فرهنگ های ایرانی بدون مطالعۀ فرهنگ و تمدن اقوام مهاجر و تأثیر پذیری از دستاوردهای مادی و معنوی آنها با مشکل روبرو خواهد بود . با استقرار انسان در دشت و بهره گیری از امکانات طبیعت ، تحولی شگرف در فرهنگ و تمدن ایجاد می شود .

سنجاق-سر-مفرغی-عصر-مفرغ-آرشیو-موزه-رضا-عباسی

سنجاق سر مفرغی عصر برنز در ایران آرشیو موزه رضا عباسی

یکی از قدیمیترین محل های شناخته شده ، سکونت بشری سیلک کاشان است که انسانها ضمن شکار و فعالیت های کشاورزی ، اقدام به ساخت ظروف سفالین نموده اند . گریشمن می نویسد : در این زمان ، نخستین پیشرفت در فن کوزه گری صورت گرفت و آن ، پیدایش ظروف منقوش بود (گریشمن:۱۳۳۶،۱۲) او همچنین می نویسد : انسانِ غار، تازه داشت نخستین فلزی را که می بایست به کار ببرد ، می شناخت و دریافته بود که مس نرم و قابل تورق است ، اما هنوز طرز ذوب کردن آن را نمی دانست . این عهد درست پایان حجر متأخر است . (گیرشمن ۱۳۳۶، ۱۳)

زنکولۀ-مفرغی-_کشف-از-عمارلو-گیلان ۱۱۵۰ تا ۵۵۰ ق.م آرشیو موزه ملی ایران

زنکولۀ مفرغی _کشف از عمارلو گیلان ۱۱۵۰ تا ۵۵۰ ق.م آرشیو موزه ملی ایران

از آنجا که آلیاژ مس – قلع که مفرغ یا برنز نامیده می شود ، اولین ترکیب فلزات بوده ؛ لذا دورۀ بهره گیری از این فلز بنام عنصر مفرغ نامگذاری شده است . دوران بهره گیری از فلز مفرغ ، به سه دورۀ عمره تقسیم شده است .

— دورۀ مفرغ  قدیم  ( از ۲۹۰۰ تا ۲۰۰۰ سال ق.م )

— دورۀ مفرغ میانه ( از ۲۰۰۰ تا ۱۶۰۰ سال ق.م )

— دورۀ مفرغ جدید ( از ۱۶۰۰ تا ۱۲۰۰ سال ق.م )

دربرخی منابع دیگر ، دورۀ مفرغ میانه را ۲۵۰۰ تا ۱۶۰۰ ق.م ذکر کرده اند . (پیت من ۱۳۸۴، ۱۸) بررسی های باستانشناسی نشان می دهد که ساکنان فلات ایران ، از هزارۀ سوم ق.م با مس و آلیاژهای آن آشنایی داشته  اند . از جملۀ این مناطق می توان به منطقۀ جنوب شرق ایران و حواشی کویر لوت اشاره کرد . این منطقه محل شکوفایی فرهنگ عصر مفرغ قدیم و میانه در هزارۀ سوم و اوایل هزارۀ دوم قبل از میلاد است . ( پیت من ۱۳۸۴، ۲۳)

دشنه-فرغی-عصر-مفرغ-عکس-از-سایت-گردشگری

دشنه مفرغی عصر برنز عکس از سایت گردشگری

سرپرسی سایکس ، سراورل استاین و برخی هیئت های باستانشناس داخلی و خارجی ، به بررسی فرهنگ های عصر مفرغ این منطقه پرداخته اند . اشتاین نخستین بررسی های باستانشناختی در حاشیۀ کویر را در دهۀ ۱۹۳۰ میلادی انجام داده است . تپه یحیی و محوطۀ گورستانی نزدیک روستای شهداد از جمله مکان های باستانی مورد بررسی است . نتایج کاوش های هیئت آمریکایی دانشگاه هاروارد در تپه یحیی ، سه مرحلۀ اصلی فرهنگی ، مربوط به هزارۀ سوم ق.م را مشخص نموده است . در یکی از لایه های مورد بررسی لوحه هایی با خط آغاز ایلامی و اثر مهرهایی با کنده کاریهایی به سبک آغاز ایلامی بدست آمد . بنظر می رسد استقرار در این محل ، تا اواخر هزارۀ سوم استمرار داشته است . از یافته های مهم پژوهشهای علمی تپه یحیی ، می توان به وجود مقادیر فراوانی از مواد کانی کلریت اشاره نمود که ساکنان این منطقه از دوران نوسنگی تا به امروز با کنده کاری اشیاء ، ظروف مختلفی از این کانی می ساختند . اوج تحول این نوع صنعت طی اواسط هزارۀ سوم ق.م در تپه یحیی شکوفا شد . (پیت من ۱۳۸۴ ، ۲۴)

دستۀمفرغی بدست-آمده-از-تپه-حسنلو-آذربایجان-غربی-۸۵۰-تا۱۱۵۰-ه.ق

دستۀمفرغی بدست آمده از تپه حسنلو آذربایجان  غربی ۸۵۰ تا۱۱۵۰ ق.م

محوطۀ باستانی شهداد ، در اواخر سال ۱۹۶۰ و اوایل دهۀ ۱۹۷۰ میلادی ، توسط علی حاکمی کاوش شد . بررسی گزارشهای این هیئت ، حاکی است که شهداد در هزارۀ سوم مسکونی بوده است . در جریان کاوشهای باستانشناسی ، مقادیر زیادی اشیاء فلزی شامل ظروف و ابزار ساده ای از مس یا یکی از آلیاژهای مس و دیگر فلزات گرانبها بوده است . از بخش الف گورستان شهداد ، صفحه یا پلاکی مربع شکل یافت شد که تصاویر جالبی از یک مراسم آیینی روی آن کنده کاری شده ، و همچون پرچم یا نشان ، روی میله ای مفرغی سوار بود ؛ بربالای این میله ، پرنده ای شکاری با بالهای گسترده دیده می شود . (پیت من ۱۳۸۴ ، ۲۸)

دستگیرۀ-مفرغی-پاتیل--حسنلو-آذربایجان-غربی۵۵۰تا-۱۱۵۰-ق.م آرشیو موزه ملی ایران

دستگیرۀ مفرغی پاتیل، حسنلو آذربایجان غربی۵۵۰ تا ۱۱۵۰ ق.م آرشیو موزه ملی ایران

تقسیم بندی دوران مفرغ

واندنبرگ ، گورستانهای لرستان را به هفت دوره تقسیم نموده است . مبنای تاریخگذاری باستان شناختی این تقسیم بندی ، آثار مکشوفه از گورستانها بوده است . این دوره از میانۀ هزارۀ سوم ق.م تا میانۀ هزارۀ اول ق.م را در بر می گیرد . ( مدود سکایا ، ۱۳۸۳ ، ۳۵) در این تقسیم بندی دورۀ پنجم مطابق با عصر آهن اول بوده است ( ۱۱۰۰ تا ۹۰۰ ق.م ) و دورۀ ششم مطابق با عصر آهن دوم و دورۀ هفتم با عصر آهن سوم مطابق است

 

دستۀ-مفرغی--عمارلو-گیلان--۱۱۵۰٫ تا۱۴۵۰-ق.م آرشیو موزه ملی ایران

دستۀ مفرغی -عمارلو گیلان ۱۱۵۰٫ تا۱۴۵۰ ق.م آرشیو موزه ملی ایران

 

 

منابع :

پیت من هالی ۱۳۸۴ هنر عصر مفرغ جنوب شرق ایران  ، ترجمه کوروش روستایی

رومن گریشمن ۱۳۷۲ ، ایران از آغاز تا اسلام ترجمۀ محمد معین

مدود سکایا ، ۱۳۸۳ ایران درعصر آهن ترجمۀ علی ابر وحدتی

مطالب خلاصه شدۀ مبحث عصر برنز در ایران در کتاب دوران طلایی برنز، اثر استاد ارجمند دکتر حبیب الله محمودیان

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *