بشقاب-سفالی-نقاشی-زیر-لعاب-شفاف-محل-کشف-آمل-سده-پنجم-ه.ق-موزه-ملی-ایران

بیستون پسر وشمگیر

بیستون پسر وشمگیر

وشمگیر در تاریخ اول محرم سال ۳۵۷ ه.ق به هنگام شکار بر اثر حملۀ گراز کشته شد . و این در هنگامی بود که زیاریان در آغاز جنگ با بویهیان در میدان نبرد بودند ، پس از مرگ وشمگیر پسرش بیستون دنبالۀ کار پدر را بدست گرفت و فی الفور تقاضای صلح کرد . با تمام دشمنی و بدگویی هایی که وشمگیر به رکن الدوله کرده بود ، وی به فکر انتقام از بازماندگانش برنیامد بلکه به بیستون دلداری بداد و مال و نفر برایش فرستاد که به مقر خود بازگردد . « خواندمیر : ۴/۴۴۰- ابن کثیر: ۱۱/۲۶۳- ابن اثیر : ۷/۳۰۰» بیستون در دوران حکومت پدر به فرمانداری طبرستان رسیده بود.

وی پس از چندی الثائر دوم را که برادرش لنگر دربند کرده و نابینا ساخته بود ، از حبس آزاد نمود و در اختیارش جنگجویانی قرار داد تا برای انتقام و جنگ با ابومحمد حسن ناصری به گیلان برود . ابوالقاسم که خود خونخواه برادرش امیر کیا بود ، به میدان نبرد رفت و شکست خورد و کشته شد .

محدوده قلمرو آل زیار

محدوده قلمرو آل زیار

بیستون پسر وشمگیر در ادامۀ سلطنتش با آل بویه روابط حسنه برقرار نمود و با یکی از دختران عضدالدوله (فناخسرو) پسر بزرگ رکن الدوله ازدواج کرد . وی در سال ۳۶۰ ه.ق از سوی خلیفه المطیع لقب ظهیرالدوله یافت .« یاقوت :۶/۱۴۴»

درزمان کوتاه حکومت بیستون ، واقعه یا حادثۀ مهمی اتفاق نیفتاد و او درسال ۳۶۶ و به روایتی دیگر ۳۶۷ ه.ق چشم از جهان فروبست . « یاقوت حموی : ۶/۱۴۴- ابن اثیر :۷/۳۷۵»

منابع :

ابن اثیر، علی ، الکامل فی التاریخ ، به کوشش ابوالفدا عبدالله القاضی ، بیروت ، ۱۴۱۵ میلادی

ابن کثیر ، اسماعیل ، البدایه و النهایه ، بیروت ، مکتبه المعارف

خواندمیر ، غیاث الدین ، حبیب السیر ، تهران ، ۱۳۳۳شمسی

یاقوت حموی ، ابوعبدالله ، معجم الادبا ، بیروت ، دارالفکر

تاریخ جامع ایران  ، جلد هفتم ، صادق سجادی ، تاریخ آل زیار

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *