قسمتی-از-گچبری-مکشوفه-از-ری-سدۀ-دوم-وسوم-ه.ق-محل-نگهداری-و-آرشیو-،-موزۀ-ملی-ایران

خلف بن احمد

خلف بن احمد

در زمان قتل ابوجعفر پسرش خلف از آشفتگی سود برد ، و بسوی بُست گریخت و اندکی بعد گروهی از سپاهیان پدرش به او ملحق شدند و کمی جرأت یافت در این زمان شورشیان امیر ابوحفص را به جای ابوجعفر برتخت نشادند . خلف پس از ۵۰ روز با هزار سوار از بُست رسید و ابو حفص نیز به خراسان فرار کرد .

با ورود به زرنگ ،  خلف بن احمد رسماً بجای پدر بر تخت نشست و در جمادی الاول سال ۳۵۲ ه.ق خطبه بنام او خوانده شد . پس از مدتی ، امیر ابوالحسین پسر طاهر دوست امیر ابوجعفر محمد از خراسان رسید و امیر خلف او را به گرمی پذیرفت و پس از شش ماه خطبه بنام هردو امیر خوانده شد . « تاریخ سیستان : ۳۲۶ ، ۳۲۷»

باقیمانده-خرابه-های-شهر-زرنج-از-سایت-نیزار

باقیمانده-خرابه-های-شهر-زرنج پایتخت صفاریان -از-سایت-نیزار

امیر خلف ، چون بدین صورت عرصه را برخود تنگ دید ، به بهانۀ سفر حج در سال ۳۵۷ ه.ق از سیستان خارج شد و بدین ترتیب حکومت بطور کامل به امیر ابوالحسین رسید . « تاریخ سیستان : ۳۲۸»

خلف بن احمد در راه بازگشت از حج بسوی امیر خراسان منصور نوح سامانی رفت و از وی کمک خواست . خلف نخست بر ابوالحسین پیروز گردید . اما وی مجدد برخلف حمله برد . خلف باز هم به دربار سامانی رفته و مدد خواست که بار دیگر نوح سپاهی را همراه او کرد . لیکن درهمین اثنا ابوالحسین طاهر درگذشت. و پسرش حسین به مخالفت با احمد ادامه داد . « جرفاذقانی : ۴۱ ، ۴۲»کشاکش مابین خلف بن احمد و امیر حسین طاهر بمدت هفت الی هشت سال ادامه داشت و ظاهراً در سال ۳۶۹ ه.ق با دخالت خراسان امیر حسین کوتاه آمد . « تاریخ سیستان : ۳۳۳، ۳۳۸»

باقیمانده-یکی-از-گلدسته-های-مسجد-جامع-زرنج

باقیمانده-یکی-از-گلدسته-های-مسجد-جامع-زرنج

خلف در ایام معزالدوله دیلمی در میان سالهای ۳۵۴ الی ۳۵۶ ه.ق به بغداد رفت و از دست خلیفه فرمان حکومت دریافت نمود . « روذراوری : ۷/۲۲۶»

پس از مرگ سبکتکین امیر خلف پسر خود طاهر را به قهستان و پوشنگ فرستاد .سلطان محمود غزنوی عمویش بغراجق را به تصرف قهستان و پوشنگ گسیل داشت و او طاهر را شکست داد .  و بغراجق در حال مستی به تعقیب طاهر رفت . طاهر در حرکتی ناگهان بسوی وی برگشت و او رابکشت و سرش را به قهستان برد . سلطان غزنوی از این واقعه سخت خشمگین شد و در سال ۳۹۰ ه. ق به سیستان حمله برد . و صفاریان را مغلوب ساخت سلطان محمود دستور داد خلف را در قلعۀ گردیز فرستادند و امیر خلف در همانجا درماه رجب سال ۳۹۹ ه.ق درگذشت . بدین ترتیب پس از استیلای غزنویان بر سیستان عملاً حکومت صفاریان خاتمه یافت . « جرفاذقانی : ۲۱۳»

قدح-سفالی-نیشابور-،-قدمت-قرن-۳و۴-ه

قدح-سفالی-نیشابور-،-قدمت-قرن-۳و۴-ه.ق

منابع :

تاریخ سیستان، به کوشش محمد تقی بهار، تهران ۱۳۱۴

جرفاذ قانی : ناصح ، ترجمۀ تاریخ یمینی ، به کوشش جعفر شعار ، تهران ، ۱۳۷۵شمسی

روذراوری ، محمد ، ذیل تجارب الامم تهران ۱۳۷۹ شمسی

برگزیدۀ تاریخ جامع ایران ، جلد ششم : صفاریان ، منوچهر پزشک

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *