سلطان حسین بایقرا تیموری

سلطان حسین بایقرا

سلطان حسین بایقرا فرزند منصوربن بایقرا پسر عمرشیخ و نوادۀ تیمور بود . مادر وی فیروزه بیگم نوادۀ میرانشاه فرزند تیمور بود . بنابراین اصل و نسب وی از مادر و پدر به تیمور منتهی می شد . وی تا سال ۸۵۹ ه.ق در ارگ سمرقند در حبس بسر می برد و در این زمان به سعی مادرش و میانجیگری بابر از محبس رهایی یافت . و به بابر ملحق گردید و پس از مرگ وی به استرآباد رفت . و در آنجا اطاعت خود را از ابوسعید اعلام کرد . اما پس از مدتی اعلام استقلال نموده ، به خراسان یورش برد و پس از چپاول و غارت و ویرانی به استرآباد مراجعت کرد . ابوسعید نیروهای خود را درپی او به مازندران روان ساخت . اما سلطان حسین بطرف خوارزم گریخت .«خواندمیر: ۴/۱۱۳، ۴/۱۱۵- عبدالرزاق سمرقندی : ۲/۷۶۰ ، ۲/۷۶۱- اسفزاری : ۲/۲۳۰»

حسین بایقرا هر چند مدتی یکبار شهرهای خراسان را غارت نموده و به خوارزم برمی گشت. آخرین باری که به خراسان یورش برد ، هرات را به محاصره در آورد که پس از مرگ ابوسعید بدست اوزون حسن قراقویونلو هراتیان تسلیم وی شدند و سلطان حسین بایقرا به شهر وارد شد و بر مسند حکومت تکیه زد . در این ایام یادگار میرزا که توسط اوزون حسن به حکومت رسیده بود به هرات یورش آورد و سلطان حسین از شهر گریخت و یادگارمیرزا در تاریخ محرم ۸۷۵  ه.ق هرات را بتصرف در آورد . اما دیری نپایید که نیروهای سلطان حسین ناگهان به هرات شبیخون زده و یادگار میرزا را دربند نهادند . و هرات مجدد تحت سلطۀ حسین قرار گرفت در آن هنگام سفیری از آذربایجان و از جانب حسن بیک بیامد که او عنوان پادشاهی سلطان حسین را به رسمیت شاخته بود . «خواندمیر ، تاریخ حبیب السیر : ۳/۱۴۶- حافظ ابرو : ۴۲ ، ۴۶» . درآن ایام بلخ در دست سلطان محمود میرزا بود و سلطان حسین جهت تصرف آنجا عازم شد و در تاریخ ۸۵۵ ه.ق شهر را بتصرف در آورده و به برادر خود میرزا بایقرا واگذار کرد . « خواند میر، تاریخ حبیب السیر : ۳/۱۶۶»

سلطان حسین باقرا اثر کمال الدین بهزاد

سلطان حسین باقرا اثر کمال الدین بهزاد

سلطان حسین مدتی را در آرامش حکومت راند تا اینکه پسرش بدیع الزمان حاکم استر آباد شورید . وی در اندیشۀ حکومت آذربایجان بود ، لیکن دراین مورد موفقیتی بدست نیاورد و حکومت بلخ از سوی پدر به او واگذار گردید و سلطان حسین پسر دیگر خود را به حکومت استر آباد گمارد . شگفت آور اینکه محمد حسین میرزا نیز در این موقعیت دست به شورش برداشت . سلطان حسین به کمک امیر علیشیر نوایی با مشقت بسیار شورشها را فرو نشاندند در این اثنا ازبک ها نیز درحال پیشروی به ماوراءالنهر بودند و سریعاً به سمرقند رسیدند محمد شیبانی فرمانده ازبک ها گاهی با مغولان متحد شده و گاه مستقل عمل مینمود . سلطان احمد میرزا فرزند ابوسعید که حکمران سمرقند بود ، با مغولان بر علیه برادرش عمرشیخ میرزا حاکم فرغانه همراه گردید . اما در این زمان عمرشیخ در سال ۹۰۰ ه.ق از دنیا رفت و پسرش بابر از طرف سلطان احمد میرزا حاکم اندیجان گشت . اما در اندک زمانی احمد میرزا درگذشت و طبق خواستۀ امرا برادرش محمود به جای وی نشست لیکن او نیز پس از چند ماه بدرود حیات گفت و سرزمینهای او میان پسرانش بایسنقر میرزا و مسعود میرزا تقسیم شد . در همین زمان شیبان خان ازبک بخارا را تصرف کرد و در مدتی کوتاه و درسال ۹۰۶ ه.ق بر سمرقند هم مسلط گردید . بابر تیموری نیز سعی کرد پایتخت اصلی تیموریان را بدست آورد ولی توفیق نیافت . بدیع الزمان کوشید تا از پیشروی ازبکان جلوگیری کند اما نه از طرف پدرش سلطان حسین و نه از سوی خسروشاه پشتیبانی نشد و به بلخ برگشت . شیبان خان در سال ۹۱۲ ه.ق بلخ را بحصر آورد .سلطان حسین و بدیع الزمان نتوانستند آنها را عقب برانند و شهر بدست ازبکان افتاد . و آنها در هرات در مقابل ازبکان موضع گرفتند . محمد شیبان خان به سوی هرات براه افتاد و سلطان حسین و پسرش بدیع الزمان به حوالی مرغاب برفتند اما در این زمان یعنی سال ۹۱۳ ه.ق سلطان حسین بایقرا بدرود حیات گفت و با آنکه پسرانش بدیع ا لزمان و محمد حسین میرزا حکومت را مشترکاً بدست گرفتند . لیکن سلسلۀ تیموری بکلی تجزیه گردید و ازبکان سریعاً بر هرات چیره شدند . « خواندمیر : ۳/۳۷۰»

مزار-مولانا-زین-الدین-ابوبکر-تایبادی-ساخت-بنا-۸۰۵-تا-۸۵۰-ه

مزار-مولانا-زین-الدین-ابوبکر-تایبادی-ساخت-بنا-۸۰۵-تا-۸۵۰-ه.ق تیموری

از برترین چهره های پرنفوذ سیاسی عصر سلطان حسین بایقرا می توان از امیر علیشیر نوایی نام برد که از دوستان دوران کودکی وی بوده ، و پشتیبانی قوی جهت کسب حکومت تیموری محسوب می گردید . امیر علی شیر نوایی نه تنها حامی دانشمندان ، ادبا شاعران آن عصر بود ،بلکه خود نیز مردی ادیب ، با فرهنگ و خواستار عمران و آبادانی کشور بود . « خواندمیر : ۴/۱۱۱» «فراهانی : ۱۵۶»

 

 

منابع :

خواندمیر ، غیاث الدین ، تاریخ حبیب السیر ، تهران ۱۳۳۳ شمسی

عبدالرزاق سمرقندی ، مطلع سعدین و مجمع بحرین ، به اتمام محمد شفیع ۱۹۴۹ میلادی

اسفزاری ، محمد ، روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات ، به اهتمام محمد کاظم امام ۱۳۳۹شمسی

حافظ ابرو ، عبدالله ، جغرافیای تاریخی خراسان ، به اهتمام غلامرضا ورهرام ۱۳۷۰شمسی

فراهانی منفرد ، مهدی ، پیوند سیاست و فرهنگ در عصر زوال تیموریان و ظهور صفویان ، تهران ۱۳۸۳ شمسی

خلاصۀ تاریخ تیموریان ، خیرالنساء آلان ، تاریخ جامع ایران ، جلد دهم

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *