لاه-خود-طلاکوب-دوره-اتابکان-آذربایجان-نگهداری در-موزه نخجوان عکس از کامونز ویکی مدیا

شمس الدین ایلدگز (اتابکان آذربایجان)

ایلدگز  شمس الدین 

شمس الدین ایلدگز بانی و مؤسس سلسلۀ اتابکان آذربایجان است که قلمرواش شمال غرب ایران ، یعنی قسمت وسیعی از آذربایجان و شمال منطقۀ جبال و آران را در برمی گرفت . ایلدگز از غلامانی بود که از دشت قپچاق به بردگی به همدان آورده بودند . « ابن اثیر، ۲۸۸،۲۸۹،۲۶۷،۱۳۲» وی یکی از مملوکان یا به گفته صحیح تر بندۀ خاص کمال سمیرمی ، وزیر سلطان محمودبن محمد سلجوقی بود . سمیرمی در سال ۵۱۵ ه.ق در بغداد بدست اسماعیلیان کشته شد و ایلدگز به خدمت سلطان محمود سلجوقی درآمد و بزودی خوانسالار شد . پس از مرگ سلطان محمود ، ایلدگز به برادر او سلطان مسعود تعلق گرفت «ابن اثیر ۳۸۸- ظهیرالدین نیشابوری ۷۵» و به سبب هوش سرشار و شایستگی در دستگاه سلطان مسعود ارتقاء یافت . سلطان مسعود ولایت آرانیه «آران» را که مرکز آن گنجه بود ، به اقطاع او داد و اتابکی شاهزاده ارسلان ، پسر صغیر سلطان طغرل دوم را هم به او واگذار کرد . همچنین مؤمنه خاتون زن برادر متوفای خود طغرل دوم ، و مادر شاهزاده ارسلان را به عقد او درآورد .« ابن اثیر ۲۶۷، ۲۶۸- ظهیرالدین نیشابوری ۷۵-خواند میر ۵۵۷» ایلدگز با غلبه بر سلجوقیان در شمار یکی از امرای بزرگ سلجوقی قرار گرفت . « مرثیل ۸۱» و در مدت کوتاهی امرای آذربایجان را مطیع خود ساخت . وی در هنگام درگذشت سلطان مسعود سلجوقی ، بعنوان حاکم مستقل ولایت آران و آذربایجان دارای پنجاه هزار سپاهی بود . « ابن اثیر ۳۸۹ ،۳۸۸»

ایلدگز از سال ۵۴۰ ه.ق به بعد یکی از امرای با قدرت آذربایجان بشمار می رفت و با وابستگی ظاهری خود به دولت سلجوقی ، آن ولایت را بطور مستقل اداره می کرد . درهمین سال او که « مطیع ترین بندگان خاص » بود ، به درخواست سلطان مسعود با سپاه آذربایجان به یاری وی در جنگ با بوزابه امیر فارس که با امیرعبدالرحمن و امیرعباس علیه سلطان متحد شده بود و هردو شاهزاده یعنی محمد و ملکشاه را نیز با خود آورده بود،شتافت . طرفین در نزدیکی کاشان به نبرد پرداختند و کار به عقب نشینی بوزا و متحدان پایان یافت . «ظهیرالدین نیشابوری ۵۸- راوندی ۲۳۳- رشیدالدین فضل الله چ روشن ۸۲» در سال ۵۴۱ ه.ق بوزابه برای بار دوم همراه شاهزادگان ملکشاه و محمد به دروازۀ اصفهان رسید . ایلدگز بار دیگر برای سرکوبی شورش بوزابه ، به یاری سلطان مسعود رفت . در آن هماورد بوزابه شکست خورد و به دستور سلطان بقتل رسید و سرش به بغداد فرستاده  شد . « همو ۶۳،۶۴- راوندی ۲۴۲ ،۲۴۱»

آرامگاه-مؤمنه-خاتون-که-بدستور-همسر-وی-اتابک-ایلدگزبنا گردید

آرامگاه-مؤمنه-خاتون-که-بدستور-همسر-وی-اتابک-ایلدگزبنا گردید

 

 

ابن اثیر در رویدادهای سال ۵۴۳ ه.ق از ایلدگز بعنوان فرمانروای گنجه یاد کرده است . « ابن اثیر ، الکامل  ۱۳۲» سلطان مسعود در همان سال با دادن حکومت آران و عراق برای بار دوم به خاص بیگ ، خشم سایر امرا و نیز سلطان سنجر را در خراسان برانگیخت . «بنداری اصفهانی ، ۲۰۴، ۲۰۵»

پس از درگذشت سلطان مسعود ، ملکشاه بن محمود و سپس برادرش سلطان محمد مدتی بر تخت نشستند . ایلدگز به فرمانبرداری از سلطان محمد گردن نهاد و در حکومت آران باقی ماند . « علی حسینی ، ۱۲۸ ، ۱۲۶»

سلطان محمد از همان ابتدا به رویارویی با امرای قدرتمند و با نفوذ تُرک پرداخت و خاص بیگ را با نقشه و حیله کشت و سر او را به پیشنهاد وزیرش ، ابوالقاسم درگزینی « وفات ۵۲۷ ه.ق » برای شمس الدین ایلدگز و ارسلان آبه احمدیلی صاحب مراغه فرستاد . « حسینی ، ۱۲۸ – بنداری اصفهانی  ۲۱۱ ، ۲۱۰»

تصویر-قدیمی-شهر-نخجوان-پایتخت-اتابکان-آذربایجان-و-مقرره-مؤمنه-خاتون

تصویر-قدیمی-شهر-نخجوان-پایتخت-اتابکان-آذربایجان-و-مقرره-مؤمنه-خاتون

امرای ناراضی از سلطان محمد همچون ایلدگز ، نصرت الدین ارسلان آبه و فخرالدین زنگی سلیمانشاه ، عم سلطان را به همدان برده و برتخت نشاندند لیکن وی تمام وقت خود را به عیش و نوش پرداخت . بدین سبب ایلدگز و ابن آق سنقر به آران و آذربایجان بازگشتند و سلطان محمد بدون هیچ زحمتی از اصفهان به همدان آمد و برتخت نشست . « ۵۴۸ ه.ق » سلیمانشاه هم به بغداد رفت و مورد عنایت خلیفه قرار گرفت . « همو۲۱۳، ۲۱۲ –  ظهیرالدین نیشابوری ۶۸،۶۹ – راوندی ۲۶۶،۲۶۲- رشیدالدین فضل الله ،۱۰۰ – ۱۰۱» المقتفی امرالله خلیفه عباسی در سال ۵۵۰ ه.ق در بغداد از سلیمانشاه حمایت کرده و به جای سلطان محمد بنام وی خطبه خواند . سلیمانشاه سپس به آران نزد ایلدگز رفت . اما نتوانست او را با خود متحد کند . « بنداری اصفهانی ،۲۲۱،۲۲۰ » لیکن با اتحاد ملکشاه برادر سلطان محمد و آق سنقر فیروزکوهی ، ایلدگز نیز با آنها متحد شد . اما در جنگ با محمدشاه شکست خوردند و سلیمانشاه اسیر شد . اتابک ایلدگز مورد عفو قرار گرفت اما ، پسر خود پهلوان محمد را در خدمت سلطان به عراق فرستاد و خود در حکومت آران باقی ماند .«حسینی ۱۳۹، ۱۴۲- ظهیرالدین نیشابوری ، ۷۰، ۹۰- راوندی ۲۲۶- رشیدالدین فضل الله ، ۱۰۱ ، ۱۰۰»

بعد از مرگ سلطان محمد در سال ۵۵۴ ه.ق در تعیین جانشینی وی میان امرای سلجوقی اختلاف افتاد . عده ای طرفدار ملکشاه بن محمود بودند ، اما گروهی دیگر به پیشنهاد خلیفه به سلیمانشاه رأی دادند . « رشیدالدین فضل الله ۱۱، ۱۰۵- راوندی ۲۷۷، ۲۷۵- ظهیرالدین نیشابوری ، ۷۶»

بنابه خواهش و پیغام امیر شرف الدین گردبازو ، اتابک ایلدگز و ارسلان بن طغرل به همدان آمدند و خطبه بنام وی «ارسلان شاه» در تاریخ ۵۵۶ ه.ق خواند . و خود با لقب اتابک اعظم سرپرستی او و اداره امور دولت سلجوقی را در دست گرفت و مدارالملک شد . « کربلایی ، ۳۸۶»همچنین گرد بازو ، سلیمانشاه را دستگیر و به قتل رسانید . « مرثیل – ۸۲»

قلمرو اتابکان آذربایجان

قلمرو اتابکان آذربایجان

المستنجدبالله خلیفه عباسی ، حکومت سلطان ارسلان را به رسمیت نشناخت و در بغداد اجازه خواندن خطبه بنام وی را نداد و در صدد برکناری او برآمد و تعدادی از امرا و اتابکانی چون ابن آق سنقر احمدیلی ، امیراینانج ، آق قوش و آلب ارگون را برای مقابله با سلطان ارسلان و اتابک ایلدگز برانگیخت ، در جنگی که درگرفت ایلدگز پیروز شد و با اطاعت و قبول سلطنت ارسلان شاه و اتابکی ایلدگز ، درسال ۵۵۷ ه.ق جنگ خاتمه یافت . ایلدگز سپس با زنگی بن مودود حاکم فارس در سال ۵۶۰ ه.ق قرارداد صلح منعقد کرد و او نیز به روال گذشته بر پرداخت مالیات ادامه داد . « حسینی ، ۱۵۳- راوندی ۲۹۰»

هنگامی که ایلدگز به تمشیت و یاری سلطان ارسلان مشغول بود و غیبتش از آران و آذربایجان طولانی شد ، مَلِک آبخاز با استفاده از غیبت ایلدگز قصد تصرف قلمرو او را کرد . که ایلدگز با سلطان ارسلان بی درنگ به آران بازگشت و در نزدیکی قلعۀ کاک با هم مصاف دادند که ارسلان و ایلدگز پیروز شدند . « ظهیرالدین نیشابوری ، ۷۷- رشیدالدین فضل الله ۱۱۲» سلطان و امرای دولت با میل و رغبت از جهاد اصغر رو به جهاد اکبر نهادند و قلاع اسماعیلیه را تسخیرکردند و بیشتر آنان را کشتند و قلعه قاهره را فتح کرده و «ارسلان گشا» نامیدند .« ۵۶۰ ه.ق » «راوندی ۲۸۹- حمدالله مستوفی ۴۶۱ ،۷۹۲»

ایلدگز در اواخر عمر بار دیگر سخت درگیر جنگ با گرجیان شد و در جنگی که با آنها انجام داد ، در سال ۵۷۰ ه.ق شکست خورد اما در محرم سال ۵۷۱ ه.ق با همراهی سلطان ارسلان شاه و شاه ارمن و ناصرالدین سقمان بار دیگر با گرجیان مصاف داد و آنها را مغلوب کرد و مناطقی از قلمرو گرجیان را غارت و تخریب کرد . « ابن ارزق۳۶۵- راوندی ۲۹۹،۲۹۸- رشیدالدین فضل الله ، ۱۱۸»

اگر کمی به عقب برگردیم ، در سال ۵۶۲ ه.ق سلطان خوارزمشاه سپاه خود را برای تصرف نیشابور به حرکت در آورد لیکن ایلدگز به او پیغام داد که خراسان بخشی از قلمرو سلجوقی می باشد . در همین اثناء مؤیدالدین آیبه نقض پیمان کرد و به اطاعت خوارزمشاه گردن نهاد . در نتیجه خراسان از قلمرو سلجوقیان عراق خارج شد .« حسینی ۱۶۴، ۱۶۶»

سکه ایلدگزیان

سکه ایلدگزیان

ابن ارزق  آخرین نبرد ایلدگز با گرجیان را در محرم سال ۵۷۱ ه.ق دانسته است و اظهار داشته که وی هنگام بازگشت از جنگ با گرجیان در راه دوین بیمار شد و به نخجوان برگشت . اما از این بیماری جان سالم بدر نبرد . «ظهیرالدین نیشابوری ۸۱ –رشیدالدین فضل الله ۲۹۹»

احتمالا مرگ ایلدگز در اوایل سال ۵۷۱ ه.ق و در نخجوان بوده است  . پس از مرگ جسد وی را به همدان انتقال داده و در صحن مدرسه ای که خود بنا نهاده بود بخاک سپردند .« راوندی ۳۰۱، ۳۰۰- ظهیرالدین نیشابوری ، ۸۲- رشیدالدین فضل الله  ، ۱۱۹»

 

منابع : 

خلاصه مبحث ایلدگز در کتاب تاریخ جامع ایران : علی اکبر دیانت ، منصوره وثیق »

تحقیق و پژوهش: مهدی صبور صادق زاده

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *