گورستان-کهن-شاد-باد-مشایخ-در-حومه-تبریزمحل-دفن-شیخ-اویس-جلایر

شیخ اویس جلایر

 

شیخ اویس جلایر ملقب به بهادرخان

پس از مرگ شیخ حسن فرزندش شیخ معزالدین اویس که از بطن همسرش دلشاد خاتون (شاهزاده خانم چوپانی) بدنیا آمده بود ، جانشین وی گردید . و از سال ۷۵۷ تا ۷۷۶ه.ق حکومت کرد . او  سال اول حکومت خود (که یکبار هم قبلاً نیز در زمان حیات ابوسیعد رخ داده بود) ، حمله ای از سوی آلتین اردو علیه ایران یعنی نواحی خراسان و آذربایجان صورت گرفت . لیکن جلال الدین محمود جانی بیک خان (جمبک)که ملک اشرف حاکم آذربایجان را شکست داده و بقتل رسانده بود ، بدلیل تحولاتی که در بخش شمالی قلمرو حکومتش رخ داد ، بناگزیر به سرزمین خود باز گشت .

هنگامی که وی یک سال بعد دار فانی را وداع گفت ، پس از او بردی بیک ، که از سوی پدرش حاکم ایران شده بود ، نیز به سرای باز گشت . این مسئله فتح ایران را از سوی آلتین اردو در بوتۀ فراموشی و تعویق انداخت ؛ گو اینکه اخی چوق یکی از امیران ملک اشرف ، که پس از شکست وی خود را در اختیار فاتحان قرار داده بود و پس از بازگرداندن آنان بار دیگر تبریز را تصرف کرده بود ، به آلتین اردو تعلق داشت ؛ او نیز نتوانست برای مدت درازی موقعیت خود را تثیبت کند . اویس که در آغاز مالک الرقابی آلتین اردو را پذیرفته بود ، در سال ۷۶۱ ه.ق مطابق ۱۳۶۰ میلادی آذربایجان را که بیست سال پیش پدرش به شیخ حسن کوچک واگذار کرده بود ، متصرف شد . از این رو تلاش از سوی آلتین اردو در این زمان برای باز پسگیری حکومت مغولان در ایران ، بار دیگر با ناکامی روبرو گردید. اما کامیابی شیخ اویس نیز در نخستین گام به نتیجه ای که می خواست نرسید . او پیشتر حملۀ بی نتیجه ای را انجام داده بود و مبارزالدین محمدبن مظفر یزدی هم در یک لشکرکشی علیه اخی چوق ، نیروهای رزمندۀ او را تضعیف کرده بود . شیخ اویس در سالهای بعد در کشمکشهای قدرت طلبی آل مظفر دخالت کرد . او اصفهان را به شاه محمود ، که سلطنت او را به رسمیت شناخته و با یکی از دخترانش ازدواج کرده بود ، واگذار کرد و بر استیلای او بر شیراز مهر تأیید زد .

محدوده قلمرو جلایریان

محدوده قلمرو جلایریان

مشکلات و موانعی که شیخ اویس بناگزیر با آنها در افتاد ، این موفقیتها را تحت الشعاع قرار داد . از این رو در زمستان سال ۷۶۶ ه.ق مطابق با ۱۳۶۴ میلادی هنگامی که علیه کیکاووس بن کیقباد (شروانشاه) لشکرکشی به راه انداخت ، خبر طغیان خواجه میرجان حاکم دست نشانده اش در بغداد به او رسید و بناچار برای بازگرداندن نظم و نسق در پایتخت خویش بدانجا بازگشت . از جمله دشمنان سرسخت او قراقویونلوها در دیاربکر بودند ، یعنی اتحادیه ترکمانانی که بعدها در آغاز سدۀ نهم قمری و یا پانزدهم میلادی طومار سلسله اش را در نوردیدند . او در بهار سال ۷۶۷ ه.ق علیه آنان وارد جنگ شد و در نبرد موش رهبرشان بیرم خواجه را درهم شکست . شیخ اویس سرانجام کار را با شروانشاه ، که بار دیگر از غیبت او در آذربایجان استفاده کرده و به تبریز حمله برده بود ، یکسره کرد . او در ری امیرولی را که پس از طغاتیمور در استرآباد حکومت می کرد ، شکست داد . ولی وقتی که خبر مرگ برادر خود امیرزاهد را در اوجان شنید ، دست از لشکرکشی برداشت و بنا گزیر به آذربایجان بازگشت . شیخ اویس حکومت ری را به قتلغشاه یکی از امیران خود واگذار کرد و این مقام دوسال بعد به عادل آقا تفویض گردید .

با اینکه شیخ اویس جلایر بغداد را همچنان پایتخت خود قرار داد ، ولی لشکرکشی های نظامی و علائق سیاسی او در ایران خلاصه شده بود ؛ چنانکه در تبریز سال ۷۷۶ ه.ق جان به جان آفرین تسلیم کرد .

کاخ-و-مجموعه-ربع-رشیدی-محل-اقامت-شیخ-اویس-جلایر

کاخ و مجموعه ربع رشیدی محل اقامت شیخ اویس جلایر

فقط پیشرفتهای نظامی و سیاسی شیخ اویس نبود که وی را یکی از سلاطین مقتدر و قاطع زمانه اش کرد ، بلکه صفات انسانی و اشتیاق و علاقه او به حیات فرهنگی نیز از عوامل مهم پیشرفتش به حساب می آمد . فعالیتهای او در برگیرندۀ یک سلسله تلاشهای پیگیرانه برای زنده کردن مبادلات بازرگانی در مناطق متروک ایران و نیز یاریهای شخصی و فردی اش به گسترش حیات و زندگی مدنی و همچنین حمایت و پشتیبانی اش از هنر و ادبیات ، که در این زمینه اشتیاق و علاقه ای وافر داشت ، بود . راجع به جزئیات مفصل در خصوص زندگی و فعالیتهای او، بی تردید و بطور غیر مستقیم مرهون تاریخ شیخ اویس نوشتۀ ابوبکرالقطبی الاهری مورخ رسمی دربار او هستیم . البته خود او نیز شعر می سرود و به خوشنویسی و نقاشی شهرت داشت .

سلطان اویس که دوبار عزم رفتن به ری و جنگ با امیر ولی کرد، اما با پیشامدی از این کار باز مانده بود ، در ربیع الاول ۷۷۶ ه.ق از تبریز به عمارت ربع رشیدی کوچید تا روانۀ ری شود ؛ اما اینجا بیمار شد و در دوم جمادی الاول این سال چشم از جهان فرو بست . « حمدالله مستوفی ، ذیل تاریخ گزیده : ص۹۲»

مسجد-جامع-اشترجان-اصفهان--محراب-گچبری-شده--قدمت--محل-نگهداری-موزه-ملی-۷۰۸-ه.ق

مسجد-جامع-اشترجان-اصفهان–محراب-گچبری-شده–قدمت–محل-نگهداری-موزه-ملی-۷۰۸-ه.ق

تلاش شیخ اویس در گسترش قدرت جلایریان در مرکز و مشرق ایران ، که با لشکرکشی علیه ری به ثبوت رسید ، قرین کامیابی بود . پس از او نیز حاکمان جلایری در این سیاست چندان توفیقی نیافتند . در واقع زوال قدرت جلایری بیدرنگ پس از مرگ او آغاز گردید . « تاریخ ایران ، دورۀ تیموریان ، یعقوب آژند : ص۱۵- نظر اسمیت در مقاله آل جلایر : ص ۱۱۳»

سنگ قبر سلطان اویس اول بهادرخان به ابعاد ۵۰ و۲۰۰ سانتیمتر

سنگ قبر سلطان اویس اول بهادرخان به ابعاد ۵۰ و۲۰۰ سانتیمتر

 

منابع :

عباس اقبال آشتیانی ، تاریخ مغول ، تهران ، ۱۳۴۱ شمسی

حافظ ابرو ، زبدهالتواریخ

هاشم رجب زاده ، تاریخ ایران ، دورۀ تیموریان

تاریخ ایران ، دورۀ تیموری ، دکتریعقوب آژند

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *