عبدالملک بن نوح 

عبدالملک بن نوح  حکومت ۳۴۳ الی ۳۵۰ هجری قمری

در ماه ربیع الثانی ۳۴۳ ه.ق امیر نوح بن نصربن احمد ، از دنیا رفت و بزرگترین پسرش ابوالفوارس عبدالملک بن نوح ، به امارت رسید . دراین زمان قلمرو سامانیان را اغتشاش و آشوب فرا گرفته بود . و هرمقامی به منطقه و شهری چشم دوخته بود . «نرشخی :۱۳۴»  عبدالملک در شروع حکومت خود ابومنصور محمدبن عُزَیزرا به وزارت برگزید . «گردیزی : ۳۴۹- منهاج سراج : ۱/۲۱۰»ابوسعید بکربن مالک فرغانی نیز به سمت سپهسالاری باقی ماند . او در تثبیت حکومت عبدالملک جهد و کوشش کرد . «منهاج سراج : ۲۱۰ – ابن اثیر : ۸/۵۰۸»

محدوده قلمروسامانیان

محدوده قلمروسامانیان

ابوعلی محتاج چغانی که از برکناری خود ناراحت و ناراضی بود ، با پشتیبانی رکن الدولۀ بویهی ، از ری بسوی خلیفه رفت و از او حکم امارت خراسان را دریافت کرد . و با لشکری که معزالدولۀ دیلمی به او داد ، نیشابور و شهرهای خراسان را تحت سلطۀ خویش درآورد و بنام خلیفه مطیع خطبه خواند . لیکن بکربن مالک سپهسالار برگزیدۀ عبدالملک بن نوح در خراسان به او یورش برد . وی پس از شکست مجدد به رکن الدوله در ری پناه برد . « ابن اثیر : ۸/۵۰۷ ، ۵۰۹- گردیزی :۳۵۰» ابوعلی نیز در رجب سال ۳۴۴ ه.ق بدلیل ابتلا به بیماری وبا از دنیا رفت . «گردیزی :۳۵۱»

در ربیع الاول سال ۳۴۴ ه.ق رکن الدوله پس از نبردی با عمیدالملک با وی صلح نمود و ری و تمامی شهرهای جبال را در قبال پرداخت خراج به او واگذار کرد . «گردیزی : ۳۵۰ ، ۳۵۱- ابن اثیر : ۸/۵۱۱ ، ۵۱۲» بعد از مدتی لشکریان نزد عبدالملک آمده و از بکربن مالک شکایت کردند که وی آنها را تحقیرکرده و نیازهایشان را برآورده نمی سازد بنابراین زمانی که بکر به بخارا جهت ادای احترام آمد ، آلپتکین حاجب وی را بقتل رسانید و بدنبال آن ابومنصور محمدبن عزیز وزیر بازداشت و از کار برکنار گردیده و ابوجعفر احمدبن حسین عتبی به وزارت نشست . و سپهسالاری خراسان نیز در سال ۳۴۷ ه.ق به ابوالحسن محمدبن ابراهیم سیمجور سپرده شد . اما عتبی و ابوالحسن سیمجوری آنقدری در پستهای خود دوام نیاوردند . عبدالملک عتبی را به علت دریافت اموال و اعتراض مردمی درسال ۳۴۸ ه.ق از وزارت عزل و ابومنصور یوسف بن اسحاق را جایگزین او کرد . و سیمجوری را نیز در سال ۳۴۹ ه.ق از سپهسالاری برکنار و ابو منصور محمدبن رزاق طوسی را جایگزین او نمود .در همین زمان یکی از امرای سپاه سامانی به فرمان عبدالملک بازداشت و بقتل رسید . بدین سبب درخراسان بی نظمی و اغتشاش آغاز گردید . «ابن اثیر :۸/۵۳۲- ابو علی مسکویه : ۲/۱۷۷»

مقبره قدیمی ابوعلی سینا قدمت به احتمال قوی سامانی

مقبره قدیمی ابوعلی سینا
قدمت به احتمال قوی سامانی

در تاریخ یازدهم شوال سال ۳۵۰ ه.ق عبدالملک در هنگام بازی چوگان از اسب به زیر افتاد و جان سپرد حکومت او هفت سال و نیم بطول انجامید .او را  لقب رشید داده اند . «عتبی :۱/۳۴۹- مقدسی :۳۳۸- ابوعلی مسکویه :۲/۱۸۹- نرشخی : ۱۳۴»

منابع :

ابن اثیر ، علی ،الکامل فی التاریخ ، بیروت ، ۱۴۰۲ه.ق

منهاج سراج جوزجانی ، عثمان ، طبقات ناصری ، به کوشش عبدالحی حبیبی ، کابل ،۱۳۴۲ شمسی

گردیزی ، عبدالحی ، تاریخ یا زین الاخبار به کوشش عبدالحی حبیبی ، تهران ، ۱۳۶۳شمسی

عتبی ، محمد ، التاریخ الیمینی ، در حاشیۀ شرح الیمینی منینی ، مصر ۱۳۸۶ ه.ق

نرشخی ، محمد ، تاریخ بخارا ، ترجمۀ لبونصر احمد بن محمدبن نصر القباوی ، به کوشش محمد تقی مدرس رضوی ۱۳۵۱ شمسی

ابوعلی مسکویه ، احمد ، تجارب الامم ف به کوشش ،ه ، ف ، قاهره ، ۱۳۳۲-۱۳۳۷ ه.ق

تاریخ جامع ایران ، جلد ششم  ،سامانیان ، محمدرضا ناجی

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *