روی-سکه-قطب-الدین-شاه-محمود-آل-مظفر-کتابخانه-و-موزه-ملک

 قطب الدین شاه محمود

 شاه محمود   ۷۵۹ الی ۷۷۶ ه.ق

قطب الدین شاه محمود در سال ۷۳۷ ه.ق در ماه جمادی الاول متولد شد. وی چهار سال از برادرش دیگرش شاه شجاع کوچکتر بود . در برنامه ریزی و توطئۀ مبارزالدین محمد پدرش با برادرش شاه شجاع و سلطان شاه شرکت داشت که پس از دستگیری و کور کردن . حبس پدر در قلعۀ تبرک به اطاعت و فرمانبرداری برادر گردن نهاد و شاه شجاع نیز او را به حکمرانی اصفهان و ابرقوه « ابرکوه کنونی » منصوب کرد و طی جنگهای پی درپی هیچگاه با وی به توافق نرسید . اویس ایلکانی دختر خود را به همسری شاه محمود داد و در جنگها علیه برادر او را یاری رساند .

مسجد-پامنار-در-کرمان-دوره-آل-مظفر

مسجد-پامنار-در-کرمان-دوره-آل-مظفر

یکی از مواردی که موجب بروز اختلاف گردید ، موضوع خراج ابرقوه بود که شاه محمود آنرا از خود دانسته و شاه شجاع مالیات را متعلق به دولت و دربار خود می دانست و دیگر اختلاف آنها جدال عشقی بر سر خواند سلطان ، دختر  برادر شاه شیخ ابو اسحاق اینجو بوده است .. « خواندمیر، تاریخ حبیب السیر : ۳۰۲»

محدوده قلمرو حکومت مظفریان

محدوده قلمرو حکومت مظفریان

شاه محمود در اواخر عمر با کمک سپاه تبریز ، به شیراز حمله برد که این نبرد به پیروزی شاه شجاع و شکست شاه محمود انجامید . وی در ماه شوال ۷۷۶ ه.ق چشم از جهان فرو بست و پس از چند روزی پدر زن او نیز اویس ایلکانی بدرود حیات گفت .  « بیاض ، تاج الدین وزیر »

شاه محمود چون از خود فرزندی برجای نگذاشته بود ، بر سر جانشینی وی اختلاف بوجود آمد که نهایتاً شاه شجاع اصفهان را تسخیر کرد و آنجا را به قلمرو تحت حکومت خود اضافه نمود .

شاه محمود  آل مظفر سی هشت سال و پنج ماه بیشتر عمر نکرد .

 

 

منابع :

تاریخ جامع ایران ، جلد دهم  ،مبحث مظفریان

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *