سعدبن ابو بکر 

مظفرالدین سعدبن ابوبکر  حکومت  ۶۵۸ الی ۶۵۸ ه.ق

دوران حکمرانی وی میان ۱۲ تا۱۸ روز بوده است . ولی همین چند روز هم در شیراز نبود . سعد در دوران ولیعهدی درباری بزرگ داشت و ابوبکر همواره او را به سفارت های مهم اعزام می کرد . « قزوینی محمد، ممدوحین سعدی : ۷۲۶ ، ۷۲۷» چنانکه چند بار به سفارت نزد هلاکوخان و ارغون فرزندش فرستاده شد . نخستین بار درحدود سال ۶۵۳ ه.ق رهسپار اردوی ارغون شد تا اطاعت و انقیاد پدرش را اعلام کند . بار دیگر پس از فتح بغداد بدست هلاکوخان در شعبان ۶۵۶ ه.ق نزد او شتافت و فتح بغداد را تهنیت گفت . « رشید الدین فضل الله : ۶۸۸، ۶۸۹ – نیز : ۷۱۷- بناکتی  : ۴۱۹ »

دو سال بعد « ۶۵۸ ه.ق » چون هلاکو لرستان را گرفت ، باز هم به اردوی خان رفت . وچون از نزد او بازگشت در شهر تفرش «طبرتو» خبرمرگ پدر راشنید . خود اوهم بسختی بیمار بود ، اما در شیراز خطبۀ سلطنت وسکه بنامش زدند . سعد در همین جا و پس از ۱۸ روز حکومت درگذشت . جنازه اش را به شیراز آوردند و در مدرسۀ غضدیه بخاک سپردند . این مدرسه را همسر وی ترکان خاتون در نزدیکی دروازه شیراز ساخته بود . « وصاف : ۱۰۶ –  زرکوب : ۸۶»

سعدبن ابوبکر به گفتۀ فصیح خوافی هنگام مرگ ۳۷ساله بوده است . « محمل فصیحی : ۳۲۸» سعد به دانشمندان و شعرا احترام می گذاشت و سعدی شاعر بزرگ ایران از خواص اصحاب وی بود و تخلص سعدی هم برگرفته از نام او است .    « قزوینی ، محمد ، ممدوحین سعدی : ۷۲۶ ، ۷۲۷»

منابع تحقیقی : برگرفته از تاریخ جامع ایران جلد نهم :  ۸۲، ۸۳ سید علی آل داوود

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *