نگارگری-در-عهد-مظفریان

نصرت الدین شاه یحیی

نصرت الدین شاه یحیی  تولد یکشنبه محرم سال ۷۴۴ ه.ق

شاه شجاع پس از کورکردن پدر خود امیر مبارزالدین ، وی را به قلعه سپید فرستاد و برادر زاده  خود شاه یحیی را « پسر شاه مظفر» که به مبارزالدین جهت اجرای کودتا کمک کرده بود ، در کهندژ زندانی کرد . « عبدالرزاق سمرقندی ، کمال الدین، سعدین ومجمع بحرین : ۳۰۴ ، ۳۰۵-  عبدالحسین زرین کوب ، روزگاران : ۵۸۷»

امیر مبارزالدین تصمیم داشت پپس از اجرای کودتا پسر کوچکترش بایزید را به شاهی نشانده و نصرت الدین شاه یحیی را به سپهسالاری سپاه برگزیند . « خواند میر ، تاریخ حبیب السیر : ۲۹۳ ،۲۹۴»

درست در جریان طغیان شاه محمود ، شاه یحیی که در قلعۀ کهندژ زندانی بود ، کوتوال «زندانبان» و مردانش را با خود همراه کرد و از حبس گریخت . بنابراین در مقابل شاه شجاع قد علم کرد . یحیی با تصور اینکه شاه محمود بر شاه شجاع فائق خواهد شد ، به وی پیوست.

محدوده قلمرو حکومت مظفریان

محدوده قلمرو حکومت مظفریان

شاه یحیی س از گریختن از حبس به حکومت یزد رسید و چندین بار علیه عموی خود شاه شجاع به پا خواست لیکن هر بار شکست خورد . شاه یحیی پس از مرگ شاه شجاع به یزد اکتفا نکرد و قصد تصرف فارس را کرد . اما به محض رسیدن به فارس با حاکم آنجا سلطان زین العابدین پسر شاه شجاع آشتی کرده و به صلح رسید . یحیی مدتی را در اصفهان گذراند لیکن چون مردم از وی ناراضی بودند ، از آنجا خارج گردید .

پس از چندی یحیی جهت تصرف کرمان به آنطرف عزیمت کرد لیکن در جنگ با عمادالدین احمد متحمل شکست گردید .  دیری نپایید که امیر تیمور گورکانی فارس را به تصرف خود در آورد و شاه یحیی جهت تابعیت و عرض ارادت به نزد وی رفت و تیمور وی را به فرمانروایی شهر انتخاب نمود .

یحیی در کشتار و شورش دسته جمعی آل مظفر به دستور امیر تیمور گورکانی به هلاکت رسید و بدین ترتیب حاکمیت دودمان مظفریان منقرض گردید .

 

منابع :

تاریخ جامع ایران ، جلد دهم  ،مبحث مظفریان

تحقیق و پژوهش : مهدی صبور صادقزاده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *